Anafora pe care o primim la sfarsitul Liturghii
Se numește Anafora (in greaca Antidoron), pentru ca o luam in locul Darurilor. Daruri, Cinstitele Daruri numim Dumnezeiasca Impartasanie. In Dumnezeiasca Impartasanie Hristos ne da Trupul Sau si Sangele Sau in dar , fara sa le meritam.
Asadar Anafora s-a iconomisit pentru cei care, pentru diferite pricini, nu se pot impartasi si astfel, in loc de dumnezeiasca Impartasanie, in loc de Cinstitele Daruri, primesc binecuvantarea Anaforei.
Mare este binecuvantarea Anaforei. Este binecuvantare deoarece „trece” mai intai prin toata sfintita slujba, slujba Proscomidiei. In timpul acestei slujbe, din prescura pe care o pregatesc binecuvantatele maini ale evlavioaselor femei, preotul scoate partea centrala a ei pe care scrie: „IISUS, HRISTOS, NI, KA”,si o pune pe Sfantul Disc.
Cealalta parte ramasa din prescura, oare stiti ce simbolizeaza?
Simbolizeaza pantecele Maicii Domnului. Asa spune Sfantul Gherman, patriarhul Constantinopolului. Pentru ca, asa precum din pantecele Maicii Domnului a iesit Hristos, tot astfel si din „pantecele” prescurii iese, prin mainile preotului la Sfanta Proscomidie, partea centrala cu „IISUS, HRISTOS, NI, KA”. La Liturghie aceasta parte, prin binecuvantarea preotului – o, mare minune! – va deveni Hristos, va deveni Trupul Domnului nostru Iisus Hristos.
Partea ramasa din prescura care o simbolizeaza pe Maica Domnului, asa cum am spus, se taie pentru anafora.
Oare nu este mare binecuvantare sa primiti aceasta particica din prescura si s-o mancati?
Cei de demult numeau Anafora „Inaltarea Maicii Domnului”. O numeau asa pentru ca intr-adevar preotul inalta prescura pana la frunte cand incepe Proscomidia, rostind si un tropar special: „Rascumparatu-ne-ai pe noi din blestemul Legii…”. Si o numim „a Maicii Domnului”, pentru ca am spus ca prescura simbolizeaza psntecele Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu.
Ca sa puteti manca Anafora trebuie sa nu mancati nimic inainte. Si aceasta pentru ca Anafora a „trecut” prin slujba Proscomidiei, care nu este ca slujba Litiei, de la care mancam painile si dupa ce am mancat mai inainte.
Proscomidia este slujba care este legata de Liturghie, pe care unii o numesc: „Liturghia in embrion”.
Odata cu Anafora primiti si o alta binecuvantare deosebita.
Cat de mult ati dori sa intrati in Sfantul Altar si sa va inchinati la Sfanta Masa?
Dar acest lucru nu este ingaduit pentru mireni si mai ales pentru femei. Desi nu este ingaduit pentru mireni sa intrati in Sfântul Altar, ca sa sarutati Sfanta Masa, dar primind Anafora, sarutati mana preotului care s-a atins de Sfanta Masa. Dar poate veti spune ca si pe drum putem saruta mana preotul si sa primim aceasta binecuvantare. Nu! In vreme ce primiti anafora, primiti o binecuvantare speciala de la preot. Pentru ca aceasta se face imediat dupa Dumnezeiasca Liturghie, cand mana preotului, cu putin inainte, a atins Sfintele si picura incă Sange, Sangele lui Hristos, este o mana care „picura sange”. Si astfel, sarutand mana preotului atunci cand primiti Anafora, este ca si cum ati saruta insasi Sfanta Masa, ca sa nu spun ca este ceva inca si mai mult. Pentru ca sa primiti aceasta ultima binecuvantare, despre care am spus ca o primiti luand Anafora, se intelege ca trebuie sa luati Anafora din mana preotului liturghisitor, iar nu s-o luati voi direct din vas.
In incheiere va recomand ca Anafora pe care o primiti Duminica de la preot sa n-o mancati toata (sau sa cereti si alta bucatica), ci pastrati putina, pe care s-o mancati in fiecare zi la casele voastre. In fiecare dimineata luati o farama (pe stomacul gol) cu agheasma mica, savarsita la inceputul fiecărei luni. Dar mai intai sa luati Anafora si după aceea agheasma, pentru ca Anafora este legata de Dumnezeiasca Liturghie.
Adevarata Anafora este cea care se taie din prescura ce a fost proscomidita de catre preot; cea din care se scoate partea cu „IISUS, HRISTOS, NI, KA” si se pune pe Sfantul Disc, iar nu cea care se taie din alte prescuri.